Verbindt mensen en ideeën

Beldienst voor contact met buitenwereld

“Voor sommige mensen is het wekelijkse telefoongesprek met ons het enige contact dat ze met anderen hebben.” Aan het woord is Ger Postma (73), vrijwilliger bij de beldienst Zilverlijn.

Ger doet dit werk nu bijna twee jaar en hij geeft graag een inkijkje.
“Elke week krijgt ik het verzoek van het Nationaal Ouderenfonds om vier of vijf mensen te bellen. Daar neem ik de hele woensdagochtend voor.” Hij haast zich eraan toe te voegen dat de ouderen zich hier zelf voor hebben aangemeld. Elke week belt hij andere mensen, dus het komt vrijwel niet voor dat hij iemand twee keer spreekt.
Ger legt uit dat de meesten uit zichzelf beginnen te praten over allerlei onderwerpen zoals gezondheid, het contact met de kinderen of hobby’s. Ook zijn er weleens concrete vragen over ‘hoe zou ik aansluiting kunnen vinden bij bestaande groepjes of clubjes’. Maar soms start een gesprek iets stroever en dan heeft hij wel een paar vragen achter de hand over hoe iemand zich voelt of over de aanloop die iemand thuis heeft.

Slechte of stroeve relaties

Ger is een luisterend oor voor mensen die hun verhaal wel eens kwijt willen.
Het valt hem op dat sommigen maar weinig spreken met anderen en ook het contact met de kinderen verloopt soms stroef. “Dan zijn ze blij dat ze eens in de week op een telefoontje van ons kunnen rekenen.”
Het gaat meestal om ouderen tussen de 70 en 85 jaar, die niet meer zo mobiel zijn. “Als ik merk dat iemand behoefte heeft aan gezelschap, vraag ik of ze prijs zouden stellen op een ‘maatje’. Die wens geef ik dan door aan het zgn. ‘maatjesproject’ van het Nationaal Ouderenfonds. Het gaat dan om vrijwilligers die op gezette tijden iets met de oudere ondernemen.

Gemiddeld 20 minuten

Een enkel keertje wordt de telefoon niet opgenomen, dan probeert hij het diezelfde ochtend nog een paar keer. Maar als het niet lukt, neemt hij dat op in het verslag dat hij na afloop van elk gesprek maakt. “Dan is het Ouderenfonds in elk geval op de hoogte.” Veel voorbereiding zit er niet in de gesprekken, vertelt hij. “Meestal lees ik wel even het verslag van de week ervoor, dat door een andere medewerker gemaakt is over het telefonisch contact. Dan weet ik waar ik op door zou kunnen vragen.” Ook de afronding verloopt meestal soepel. “Gemiddeld duurt een gesprek ongeveer 20 minuten maar er zijn ook mensen die blijven doorpraten en dan stel ik voor het gesprek te gaan afronden.”

De gesprekken leveren Ger -die jarenlang werkzaam was in het onderwijs- een gevoel van voldoening op: “Ik vind het fijn om te zien naar anderen en ik merk dat ze het zeer waarderen. Als ik mijn steentje bij kan dragen aan hun behoefte aan contact met anderen, doet mij dat goed.”

Ook vrijwilliger worden bij Zilverlijn? Kijk op de vacaturebank van Link050 of mail naar vrijwilliger@ouderenfonds.nl of bel:0306567774.

In Groningen beschikken diverse organisaties over door vrijwilligers bemenste telefonische (hulp)lijnen waar iedereen terecht kan die behoefte heeft aan een praatje, een goed gesprek of aan een bepaalde vorm van hulpverlening. De mogelijkheden verschillen per organisatie. Link 050 besteedt aandacht aan een aantal telefoonlijnen. Een daarvan is Zilverlijn, ingesteld door het Nationaal Ouderenfonds. Het gaat om een gratis beldienst voor ouderen. Medewerkers bieden een luisterend oor aan ouderen die zich opgeven omdat ze een praatje willen maken. Zilverlijn is geen hulplijn.

Tekst: Ellen

Delen of printen?

Kom langs bij link 050!

Met je vragen of ideeën kun je terecht bij Link 050.

Oude Ebbingestraat 55, 9712 HC Groningen
E-mail: info@link050.nl
Telefoon: 050 – 3051 900

Open maandag 13.00 – 17.00 uur, dinsdag t/m vrijdag 10.00 – 17.00 uur.
(in juli en augustus zijn wij op vrijdag gesloten vanaf 13.00 uur)