Verbindt mensen en ideeën

Het kind staat centraal

“Sommige kinderen hebben alleen de Kindertelefoon om mee te praten” vertelt Annet Cupedo, werkbegeleider bij de Kindertelefoon. Naast haar zitten Agnes (niet op de foto) en Sanne, twee van de 80 vrijwilligers die bij de Kindertelefoon Groningen werken.

Een warm welkom

Bovenstaande uitspraak klinkt wat verdrietig maar Sanne en Agnes vertellen ook veel vrolijke verhalen: “Zoals dat kind dat belde met de vraag of ik even wilde luisteren naar een liedje, of het wel goed genoeg was omdat ze mee wilde doen aan The Voice of Holland. Het gaat dus niet alleen over problemen, soms willen kinderen gewoon iets van hun talenten laten horen”. De gesprekken met kinderen gaan van links naar rechts; over huisdieren, een beugel, een jongetje waar ze ineens niet meer naast mocht zitten, tot aan een gesprek met een kind dat dat suïcidale gedachten heeft.

“Het belangrijkste is dat je vriendelijk blijft en aardig. Een warm welkom is belangrijk om vertrouwen te kweken. Sommige kinderen vinden het heel eng om te bellen en durven niets te zeggen. Dan leg je nog even uit waar de Kindertelefoon voor is of zeg je ‘je mag altijd terugbellen als je het te moeilijk vindt’. Het is belangrijk dat ze weten dat ze alles mogen vragen, dat niets gek is”.

Schattige kinderen

Hoe komen Sanne en Agnes ertoe om dit vrijwilligerswerk te doen? Agnes: “Ik kreeg na jaren werken in de marketing en PR een burn out en werd uiteindelijk afgekeurd. Maar als je afgekeurd bent betekent dat niet dat je niet kan werken. Ik heb zelf geen kinderen en vind het erg leuk om met kinderen te praten. Daarnaast heb ik nog nooit zo´n prettige werksfeer meegemaakt als bij de Kindertelefoon”.

Sanne loopt stage bij de Kindertelefoon. Zij doet de studie Social Work bij de Hanzehogeschool. Ook zij zegt dat ze het geweldig leuk vindt dit werk te doen. “Het is heel schattig als kinderen aan het eind van het gesprek zeggen ‘bent U er morgen weer, mag ik dan weer bellen?’ Je kan ze natuurlijk niet beloven dat ze jou dan aan de telefoon krijgen”.

Zonder oordeel luisteren

De vrijwilligers krijgen vooraf een speciaal door en voor de Kindertelefoon ontwikkelde training. Daarin gaat het er vooral om dat ze leren om oordeelvrij te luisteren. Annet de werkbegeleider legt uit wat dat inhoudt: “Het is belangrijk om de gedachten en gevoelens die bij je opkomen als je naar een kind luistert te parkeren en bijvoorbeeld te vragen wat ze er zelf van vinden, hoe het voor hun voelt of wat zijzelf eigenlijk willen. Voor sommige kinderen zijn dat soort vragen erg onverwacht omdat ze er vanuit hun opvoeding erg aan gewend zijn dat hun verteld wordt wat ze moeten doen. In de basistraining leren we dit soort vragen te stellen en daarmee gaan we in gesprek met het kind waarbij het opvalt dat kinderen vaak zelf een schat aan mogelijkheden hebben die je alleen maar hoeft aan te boren. We staan niet boven maar naast het kind en dat betekent niet dat we alles maar goedkeuren. Als een kind bijvoorbeeld vertelt dat het iets gestolen heeft kan je bijvoorbeeld vragen hoe het kind zich daarbij voelt of zeggen dat je begrijpt dat het kind iets heel graag wil hebben. Al pratende kom je er achter wat zo’n kind beweegt en van daar uit gaat het gesprek verder.”

Leren van kinderen

Sanne en Agnes zeggen beiden dat ze veel van dit vrijwilligerswerk hebben geleerd. Alleen al het vrijuit durven en kunnen praten over allerlei onderwerpen (seks bijvoorbeeld!) is leerzaam, daarnaast is het oordeelvrij kunnen luisteren, het parkeren van je oordelen ook iets dat ze in hun eigen leven kunnen toepassen.

Eén keer per maand is er een trainingsavond waar allerlei onderwerpen worden besproken die bij de gesprekken met kinderen aan bod komen. Het geeft hun ook de gelegenheid  hun ervaringen met elkaar te delen.

Wilt U vrijwilliger worden bij de Kindertelefoon, kijk dan op de vacaturebank van Link 050:

https://www.link050.nl/vrijwilligerswerk/vrijwilligersvacaturebank/?vacancy_id=1486

Dit is het laatste artikel in de serie van Link050 over vrijwilligers die bij een telefonische hulpdienst werken. Eerdere artikelen gingen over Zilverlijn, een beldienst voor ouderen en over Terwille, een telefoondienst voor verslaafden.

Tekst: Jeanet

 

 

 

 

 

 

 

 

Delen of printen?

Kom langs bij link 050!

Met je vragen of ideeën kun je terecht bij Link 050.

Oude Ebbingestraat 55, 9712 HC Groningen
E-mail: info@link050.nl
Telefoon: 050 – 3051 900

Open maandag 13.00 – 17.00 uur, dinsdag t/m vrijdag 10.00 – 17.00 uur.