Verbindt mensen en ideeën

Spelenderwijs Arabisch leren

Wat zou het fijn zijn als kinderen goed met familieleden die enkel Arabisch spreken kunnen communiceren, denkt Saria Babikir (36) vier jaar geleden. Omdat er geen aanbod is als ze op zoek is naar lessen voor haar dochter, start ze zelf een schooltje dat Arabische les aanbiedt, speciaal voor kinderen.

Spelenderwijs

Saria zet de school op in de tijd dat ze voor de MJD in de Hoogte en de Korrewegwijk werkte als tolk, assistent bij het Taalcafé en projectleider bij het project Computer voor anderstaligen. Om leerlingen te werven, flyert ze in buurtcentra en scholen en de belangstelling blijkt enorm. Het aantal kinderen groeide al snel van vijftien naar drieëntachtig, die afkomstig zijn uit de hele stad. De leeftijd varieert van vijf tot zestien jaar. Inmiddels zijn er ook veertien vrijwilligers bij betrokken. De lessen vinden plaats in Wijkbedrijf Selwerd. “Elke zondagmiddag krijgen de leerlingen – verdeeld over negen groepen en ingedeeld naar leeftijd en niveau – twee uur les met een korte pauze waarin ze wat drinken en iets lekkers krijgen,” zegt Saria, die trots is op haar project. De lesboeken zien er kleurrijk en modern uit, zodat het aantrekkelijk is om mee te werken. Elk kind heeft een eigen boek. Ook maken Saria en de andere taaldocenten gebruik van klei, stoepkrijt en diverse spelletjes om de taal spelenderwijs aan te leren.

Standaard Arabisch

Veel van de ouders vinden het belangrijk dat hun kinderen Arabisch leren spreken, lezen en schrijven, zodat ze kunnen communiceren met familie in Sudan, Marokko, Algerije, Egypte, Tunesië en de andere landen waar de ouders vandaan komen. “Thuis wordt vaak een Arabisch dialect gesproken, maar op onze school leren de kinderen standaard Arabisch,” vertelt Saria op een warme zondagochtend voordat de lessen beginnen. Ze benadrukt echter dat ook voor kinderen met een Nederlandse achtergrond welkom zijn. Bijna alle kinderen komen uit gezinnen met lage inkomens. Saria: “Nu betalen de ouders vijf euro per maand per kind, maar dat is geen harde eis. Als ze het niet kunnen betalen of als er meerdere kinderen uit een gezin naar onze school komen, mogen ze geven ze wat ze kunnen”. Daarom wil Saria subsidie aanvragen bij de gemeente. Met dit geld kunnen ze nieuw materiaal kopen en is er de mogelijkheid voor een schoolreisje.

Eigen ruimte

Ook de rest van de week is Saria druk met haar school. Ze is het aanspreekpunt van de school voor zowel de ouders als de andere vrijwilligers. Verder mailt en belt ze met ouders en is verantwoordelijk voor het inschrijven van de kinderen. Elke zes weken vergadert ze met de andere vrijwilligers om de voorgaande periode te evalueren. Iedereen kan dan ook met ideeën komen om de lessen beter en leuker te maken. Omdat er zoveel animo voor de taallessen is, heeft de MJD gevraagd of ze ook les wil geven aan volwassenen. Dit is alleen mogelijk als ze een eigen ruimte krijgt. Nu zijn ze afhankelijk van de beschikbaarheid van het wijkbedrijf Selwerd. Ook voor de lessen aan de kinderen is dat hard nodig: “Dan kunnen we onze spullen laten liggen, kan het Arabische alfabet bijvoorbeeld aan de muur hangen en kunnen we onze eigen tijd indelen”. Want naar school gaan in het weekend is niet voor iedereen leuk en haalbaar.

Tekst: Frida

Delen of printen?

Kom langs bij link 050!

Met je vragen of ideeën kun je terecht bij Link 050.

Oude Ebbingestraat 55, 9712 HC Groningen
E-mail: info@link050.nl
Telefoon: 050 – 3051 900

Open maandag 13.00 – 17.00 uur, dinsdag t/m vrijdag 10.00 – 17.00 uur.