Mooie Middag Maatjes: leuk voor kinderen èn vrijwilligers!

Via Skype sprak ik met de 21-jarige Merel Meerman. Nadat ze vorig jaar als derdejaars HBO Social Work stage had gelopen bij het Humanitas project ‘Mooie Middag Maatjes’ besloot ze als vrijwilliger aan het project verbonden te blijven. “Ik vond het zó leuk dat ik er niet mee wilde stoppen”, vertelt ze enthousiast. Het Humanitas project valt onder het thema ‘Opgroeien’ en is bestemd voor kinderen en jongeren van 4 tot 18 jaar die in een kwetsbare situatie zitten, bijvoorbeeld door een beperking, armoede of een taal achterstand. Op de website van Mooie Maatjes zegt een meisje:

“Mijn maatje begrijpt hoe ik me voel.”

Een Mooie Middag Maatje komt elke week, soms één keer per twee weken, bij haar of zijn vaste kind of jongere. Samen doen ze leuke dingen, gaan met mooi weer lekker naar buiten, doen spelletjes. Merel vertelt dat ze het maatje is van een 12-jarig meisje met wie ze een goede band heeft opgebouwd. Ze herkennen ook dingen in elkaar, bijvoorbeeld dat ze beiden het jongste kind in het gezin zijn; dus altijd het ‘kleintje’. Door de lockdown zien ze elkaar nu alleen online; hopelijk kunnen ze zo gauw mogelijk ook weer samen op pad. “Dat heeft ze echt nodig”, zegt Merel, “nieuwe dingen meemaken, de stad ontdekken, maar ook spelen of gewoon gezellig kletsen. En zelf vind ik het ook heerlijk: lekker gek doen en genieten van ‘kinderachtige’ spelletjes.”

En het gezin is dol op het maatje.

De ouders van het meisje zijn ook dol op Merel; ze is altijd welkom; ze wordt uitgenodigd voor feestjes; als ze langskomt in de winkel waar de vader werkt, begroet hij haar altijd heel enthousiast. “We zijn heel blij met jou”, zeggen ze tegen haar. En dat gevoel is wederkerig: Merel is dol op haar ‘kleine zusje’ en beleeft veel plezier aan hun contact. Ze heeft dan ook besloten om na het ‘officiële’ jaar dat ze verbonden was aan het gezin, gewoon door te gaan en niet over te stappen naar een kind uit een ander gezin.

“Gewoon er zijn!”

In dit werk kun je met allerlei hulpvragen te maken krijgen, bijvoorbeeld autisme of laaggeletterdheid. Maar het belangrijkste is en blijft : “gewoon er zijn! Gewoon aandacht geven als vriend(in)! Dan geef je al zó veel!” Bovendien, zo benadrukt Merel, doe je hiermee niet alleen iets voor  een ander, maar ook voor jezelf. Want het werk geeft voldoening en het verbreedt je blikveld. Overigens heerst er een hardnekkig misverstand dat dit werk alleen geschikt zou zijn voor meiden, maar niets is minder waar. “Ik kom veel jongens tegen die een technische opleiding volgen, maar het juist heel fijn vinden om daarnaast ook dingen te doen waarin het gevoel en het contact het belangrijkste zijn”, vertelt Merel. Ze zit inmiddels in het laatste jaar van haar studie; en hoopt een baan te vinden in de jeugdhulpverlening

Meer weten over Mooie Middag Maatjes? Kijk dan hier. Als je besluit ervoor te gaan, dan volg je na het intakegesprek, samen met een groepje een training van twee dagdelen, gegeven door de projectcoördinator, en word je gekoppeld aan een kind of jongere die bij je past. Van harte welkom!

Tekst: Magda Bootsma

Foto: Merel Meerman