De normaalste zaak van de wereld?

Even een mailtje of appje sturen. Voor veel mensen de normaalste zaak van de wereld, maar er zijn ook mensen, met name ouderen, die hier meer moeite mee hebben. Voor hen is er de gratis  Klik en Tik cursus in de bibliotheek. Ik sprak met vrijwilligers Sietske en Mieke die de cursus geven in bibliotheek Ten Boer.

Tweede persoon

In mei 2018 is Sietske eerst alleen begonnen met Klik en Tik. Ze is zelf geen Ten Boerster en wilde graag iets doen en ook nieuwe contacten leggen. Bij de bibliotheek waren ze blij met haar aanmelding, omdat ze al een hele tijd vrijwilligers zochten voor de Klik en Tik. Het jaar erop was de groep cursisten zodanig groot dat een tweede persoon erbij handig zou zijn. Deze vond ze in de persoon van haar buurvrouw Mieke.

Gezelligheid ook belangrijk

Elke woensdagochtend van 9.30 uur tot 11.30 uur zitten Sietske en Mieke in de bibliotheek Ten Boer klaar om de cursisten op te vangen. Vaak starten ze met een kop koffie met wat lekkers erbij, want gezelligheid is ook belangrijk. Hierna gaan de mensen zelf aan de slag met de cursus op hun laptop, computer of tablet.

Basaal en interactief

De cursus van de website www.oefenen.nl is erg basaal en interactief. Mieke: ‘’Het begint met het aan- en uitzetten van de laptop of tablet, maar mensen leren bijvoorbeeld ook hoe ze een bezoek aan de dierentuin plannen of hoe ze een appje kunnen sturen naar een kleinkind.  Het zijn voornamelijk ouderen die de cursus volgen, af en toe een jonger iemand, maar die willen dan meestal vooral de ins en outs leren van sociale media of internetbankieren.’’ Sietske vult aan: ‘’Het is maar net wat de mensen zelf willen leren. Ook vinden wij het prima als mensen eens eerder dan 11.30 uur stoppen, als hun hoofd op dat moment bijvoorbeeld vol zit.’’

Een kick

Hoe lang de cursisten de cursus volgen, verschilt per persoon. Sietske: ‘’De eerste cursist die ik had was in zes weken klaar. Diegene was wel wat jonger, dus die pakken het sneller op. Ouderen hebben meestal langer werk en komen gemiddeld een jaar of langer.’’ Mieke zegt hierover: ‘’Soms zijn mensen eerst heel onzeker en dan laten we ze bepaalde delen van de cursus opnieuw doen. Het geeft mensen een kick als dingen lukken, daardoor gaan ze het steeds leuker vinden. Dit geeft ons ook veel voldoening.’’

Grenzen bewaken

Sietske en Mieke moeten echter wel goed hun eigen grenzen bewaken. Mieke: ‘’Wij doen echt de cursus en als er privézaken zijn, kunnen wij de mensen doorverwijzen naar het inloopspreekuur van SeniorWeb: ‘’Eerste hulp bij smartphone, tablet, laptop en computer’’ en het Informatiepunt Digitale Overheid. Die zijn vaak ook aanwezig tijdens de cursusochtend. We kunnen heel mooi naar elkaar doorschuiven.’’ Sietske beaamt dat. ‘’Je leert van het werk wel beter je grenzen kennen. Soms wil je meer doen voor iemand, bijvoorbeeld iemand thuis opzoeken of andere problemen oplossen. Dat is dan niet je taak, er zijn anderen die dat op kunnen oplossen. Dat zou veel tijd kosten die je eigenlijk nodig hebt om andere cursisten te helpen.’’

Nog lang niet klaar

Sietske en Mieke hopen het werk nog lange tijd te blijven doen. Dit valt en staat met de animo die er is voor de cursus. Maar door de toegenomen digitalisering is de verwachting dat het aantal cursisten in de toekomst alleen nog maar stijgt.

Tekst en foto: Marieke Bergsma