Goed luisteren naar slachtoffers

Tonny Manse (72) is sinds haar pensionering vrijwilligster bij Slachtofferhulp, afdeling Actieve Benadering. Zij belt met slachtoffers, vraagt hoe het gaat, of er mensen in de omgeving zijn die steun kunnen geven en of er zaken zijn waar ze hulp bij nodig hebben. Als tijdens zo’n gesprek blijkt dat het slachtoffer meer ondersteuning nodig heeft, vraagt ze of ze het prettig vinden om face to face een gesprek te hebben en dan zet ze het door naar de afdeling Algemene Dienstverlening. Als een slachtoffer ook juridische ondersteuning nodig heeft gaat het naar de afdeling Juridische Dienstverlening. “ Slachtofferhulp is een professionele organisatie die werkt met vrijwilligers” zegt Tonny nadrukkelijk

Actieve Benadering

De afdeling Actieve Benadering waar Tonny werkt krijgt de zaken direct van de politie en zij nemen dus zelf contact op met een slachtoffer. Tonny wil alleen bellen met slachtoffers, “Want” zegt ze “Als ik ook hun gezichten heb gezien blijft het verhaal me nog veel te lang bij”. Stichting Slachtofferhulp krijgt te maken met veel verschillende zaken, variërend van inbraak, tot mishandeling, stalking, fraude, bedreiging, zelfdoding, hulp bij reanimatie, verkeersongevallen, sexting, overval en zedenzaken. Tonny doet ook zedenzaken maar vertelt dat niet iedereen dat wil doen.

Hoe verwerk je de soms heftige zaken?

“Er zijn wel eens dingen die je raken, maar bijna altijd is er een collega of de teamleider en dan heb je het erover. Je  praat met de ander over wat je gedaan hebt, hoe het gesprek ging, wat je geadviseerd hebt en dan zakt het wel weer. Bovendien doe ik ‘s middags iets heel anders”. Tonny vertelt dat het werk haar veel voldoening geeft. “Het ondersteunen van mensen, ze handvaten geven vind ik het mooiste wat er is en als iemand zegt dat ze meer had aan een gesprek met mij, dan aan een gesprek met een vriendin dan is dat de kroon op m’n werk.”

Een degelijke opleiding

Tonny roemt de opleiding die vrijwilligers krijgen. Nieuwe medewerkers starten met een aanvangstraining die ze thuis of op werklocatie doen. Deze gaan over de zaken die ze tegen kunnen komen. Daarnaast geeft Slachtofferhulp een training in Utrecht waar je mag oefenen met een trainingsacteur die voor slachtoffer speelt. “Dat vond ik echt moeilijk want die acteurs zijn niet voor de poes!” herinnert Tonny zich.

Wanneer vrijwilligers vervolgens beginnen bij Slachtofferhulp, luisteren ze eerst een paar keer mee met een telefoongesprek daarna beginnen ze met lichtere delicten, bijvoorbeeld inbraak. “Dat is relatief natuurlijk, want in sommige gevallen kan daar ook veel ellende achter weg kan komen” vertelt Tonny. Soms is er gaandeweg behoefte aan een bepaalde cursus of training dan kan de teamleider dat regelen. “Er zijn cursussen te kust en te keur”.

Fingerspitzengefühl

“Voor dit werk heb je ‘Fingerspitzengefühl’ nodig, je moet vooral luisteren en dan met name naar wat er niet gezegd wordt. Iedereen ontwikkelt een gesprekstechniek die bij haar of hem past. Inlevingsvermogen is natuurlijk belangrijk en verder heb je wel een behoorlijk denkniveau nodig en moet je computervaardig zijn.”

Heb je interesse en vind je dit werk bij je passen dan vind je hier de vacature

Meer weten over slachtofferhulp? Ga naar slachtofferhulp.nl

Tekst en foto: Jeanet Verveer